Kuka järjestää kursseja?

Teoreettiset merenkulkuopin kurssit järjestetään yleensä kansalais-, työväen- ym. vastaavan opiston puitteissa, mutta kursseja järjestetään myös muutaman suuremman seuran tiloissa. Parhaiten saat selville oman paikkakuntasi kurssitarjonnasta ottamalla yhteyttä paikalliseen opistoon tai tutustumalla paikkakuntasi navigaatio- tai veneilyseuran toimintaan.

Voit myös tiedustella kurssipaikkoja liiton toimistolta. Kurssit alkavat koko maassa yleensä syyskuussa saaristomerenkulun opetuksella ja jatkuvat kevätkaudella rannikkomerenkulun opetuksella. Näin opiskelija on kartuttanut omaa osaamistaan ja on valmis käytännön harjoituksiin heti veneilykauden alettua.

Myös itseopiskelu on mahdollista käyttäen kurssimateriaalia, jonka voi hankkia joko Liitosta tai hyvin varustetusta kirjakaupasta.

Käytännön veneily- CEVNI- tutka- ja elektronisen navigoinnin kurssien järjestäjinä toimivat Navigaatioliiton jäsenseurat. Edellä mainittujen kurssien lisäksi jäsenseurat järjestävät myös muita veneilyyn liittyviä erikoiskursseja kuten esim. GPS-, plotteri-, isoympyrä- ja Meri-VHF kursseja.

Opettajina toimivat Navigaatioliiton auktorisoidut opettajat. Liiton opettajakuntaan kuuluvat ylläpitävät taitojaan itse pienveneilijöinä ja ovat erittäin motivoituneita toimimaan pienveneilijän parhaaksi.